In het filmpje hieronder wordt het nut van social media in de wereld van HRM leuk toegelicht.
SilkRoad technologie, www.silkroad.com
Mijn visie
Ik denk dat social media steeds belangrijker worden in de wereld van werving en selectie. Het gaat erom dat je een netwerk hebt en vooral dat mensen jouw naam kennen. Zodat als een bedrijf een opdracht heeft op jouw vakgebied, dat het bedrijf die link legt en dat men de opdracht krijgt.
Zoals al in het filmpje naar voren kwam zijn media als Twitter, LinkedIn en Facebook allemaal bedoeld om netwerken op te stellen. Ik denk echter dat het medium LinkedIn zich het beste leent voor deze zakelijke kant, omdat dit oorspronkelijk ook bedoeld is voor professionals. Dat wil overigens niet zeggen dat profileren via Twitter en Facebook fout is.
Bedrijven trekken vaak hun sollicitanten na via deze media en daarom is het ook belangrijk erop te letten wat men er wel en niet op zet, denk hierbij bijvoorbeeld aan foto's (zie mijn eerste blog: Gezocht: Facebooker die houdt van feesten en reizen). De werknemer dient dus na te denken wat hij op zijn profielsites zet.
Gebruik maken van social media is dus een trend, maar deze trend ondersteunt ook andere trends. Zo is er is een ontwikkeling gaande waarbij men in plaats van baanzekerheid, zekerheid van een vaste baan, overgaat op werkzekerheid, zekerheid van opdrachten. Steeds meer bedrijven maken gebruik van social media en het is dus belangrijk dat men, als men een opdracht wilt doen bij zo'n bedrijf, zich ook profileert hierop. Tevens past Het Nieuwe Werken bij het gebruiken van social media, omdat men dan veel thuis werkt en dus met belangrijke mensen in contact kan komen of zelfs een opdracht binnenhalen via de computer thuis.
Het grootste voordeel van het gebruik van social media vind ik is dat men wereldwijd kan netwerken. Vrienden van vrienden kunnen ook jouw profiel zien en daardoor breidt je je netwerk snel uit en spelen landsgrenzen amper een rol meer. Het "ouderwetse netwerken" (dat wil zeggen, op recepties en borrels)is daardoor vanuit dit perspectief bekeken achterhaald, omdat je dan enkel netwerkt met de mensen in dezelfde kamer.
Kortom, het profileren op social media is voor zowel de werkgever als de werknemer steeds belangrijker aan het worden. Het belangrijkste voordelen is dat men wereldwijd kan netwerken en op deze manier opdrachten kan binnenhalen. Social media ondersteunen hierbij andere trends als Het Nieuwe Werken en werkzekerheid. Ik ben dan ook enthousiast over het werken met deze media. Echter, ik vind dat men niet uit het oog moet verliezen dat netwerken in "real life" nog steeds van belang is, want naar mijn mening maakt men toch de beste indruk door in levende lijve aanwezig te zijn en jezelf te presenteren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten